Specjalność Ekonomia menedżerska

W ramach specjalności Ekonomia menedżerska studenci zdobędą wiedzę dotyczącą teorii ekonomicznych i ich odniesienia do funkcjonowania w praktyce różnych organizacji ze szczególnym uwzględnieniem przedsiębiorstw. Wiedza ta ma wspomagać  podejmowanie decyzji gospodarczych w procesie kierowania różnego rodzaju przedsięwzięciami gospodarczymi o różnej skali i zakresie. Ma to ułatwić menedżerom dostrzeganie ograniczeń i przezwyciężanie przeszkód stojących przed kierowaną organizacją a w efekcie realizację założonych celów.

Sylwetka absolwenta

Kompetencje:

  • znajomość mechanizmu działania rynków oraz roli i konsekwencji konkurencji rynkowej
  • pogłębiona znajomość różnorodnych narzędzi analizy ekonomicznej
  • znajomość etapów procesu podejmowania decyzji
  • umiejętność stosowania narzędzi analizy mikroekonomicznej w podejmowaniu decyzji menedżerskich
  • dostrzeganie roli i umiejętność uwzględniania w podejmowaniu decyzji menedżerskich szeroko rozumianych uwarunkowań instytucjonalno-prawnych
  • uwzględnianie ryzyka w działalności gospodarczej
Wybrane elementy programu kształcenia:
  1. Koncepcje teoretyczne rynku: rodzaje struktur rynku i ich determinanty, charakterystyka podstawowych struktur rynku. Koncentracja przedsiębiorstw i jej mierzenie. Decyzje produkcyjne przedsiębiorstw działających na różnego rodzaju rynkach.
  2. Znaczenie konkurencji rynkowej, metody jej ochrony i polityka konkurencji w warunkach globalizacji, niedoskonałości rynku (market failures).
  3. Przedsiębiorstwo w teorii ekonomicznej: cele przedsiębiorstw oraz zasady podejmowania decyzji w świetle różnych teorii (teoria kosztów transakcyjnych, teoria praw własności, teorie behawioralne, teoria agencji).
  4. Praktyki cenowe: przewaga konkurencyjne i jej natura, kreacja wartości, dyskryminacja cenowa (definicja, warunki i rodzaje), strategia cenowa produktów, praktyki cenowe a marketing mix.
  5. Decyzje przedsiębiorstw w warunkach niepewności (asymetria informacyjna, niedoskonała informacja, niekompletna informacja).
  6. Niedoskonałości rynku i sposoby rozwiązywania problemów z nimi związanych.
  7. Otoczenie prawno-administracyjne przedsiębiorstw – polityka antymonopolowa (podstawowe instytucje otoczenia przedsiębiorstw, polityka gospodarcza).