Specjalność Ekonomia menedżerska
W ramach specjalności Ekonomia menedżerska studenci zdobędą wiedzę dotyczącą teorii ekonomicznych i ich odniesienia do funkcjonowania w praktyce różnych organizacji ze szczególnym uwzględnieniem przedsiębiorstw. Wiedza ta ma wspomagać podejmowanie decyzji gospodarczych w procesie kierowania różnego rodzaju przedsięwzięciami gospodarczymi o różnej skali i zakresie. Ma to ułatwić menedżerom dostrzeganie ograniczeń i przezwyciężanie przeszkód stojących przed kierowaną organizacją a w efekcie realizację założonych celów.
Sylwetka absolwenta
Kompetencje:
- znajomość mechanizmu działania rynków oraz roli i konsekwencji konkurencji rynkowej
- pogłębiona znajomość różnorodnych narzędzi analizy ekonomicznej
- znajomość etapów procesu podejmowania decyzji
- umiejętność stosowania narzędzi analizy mikroekonomicznej w podejmowaniu decyzji menedżerskich
- dostrzeganie roli i umiejętność uwzględniania w podejmowaniu decyzji menedżerskich szeroko rozumianych uwarunkowań instytucjonalno-prawnych
- uwzględnianie ryzyka w działalności gospodarczej
Wybrane elementy programu kształcenia:
- Koncepcje teoretyczne rynku: rodzaje struktur rynku i ich determinanty, charakterystyka podstawowych struktur rynku. Koncentracja przedsiębiorstw i jej mierzenie. Decyzje produkcyjne przedsiębiorstw działających na różnego rodzaju rynkach.
- Znaczenie konkurencji rynkowej, metody jej ochrony i polityka konkurencji w warunkach globalizacji, niedoskonałości rynku (market failures).
- Przedsiębiorstwo w teorii ekonomicznej: cele przedsiębiorstw oraz zasady podejmowania decyzji w świetle różnych teorii (teoria kosztów transakcyjnych, teoria praw własności, teorie behawioralne, teoria agencji).
- Praktyki cenowe: przewaga konkurencyjne i jej natura, kreacja wartości, dyskryminacja cenowa (definicja, warunki i rodzaje), strategia cenowa produktów, praktyki cenowe a marketing mix.
- Decyzje przedsiębiorstw w warunkach niepewności (asymetria informacyjna, niedoskonała informacja, niekompletna informacja).
- Niedoskonałości rynku i sposoby rozwiązywania problemów z nimi związanych.
- Otoczenie prawno-administracyjne przedsiębiorstw – polityka antymonopolowa (podstawowe instytucje otoczenia przedsiębiorstw, polityka gospodarcza).